• Anmeldelser
  • Prissammenligning
  • 365 dages service
  • Dopingfrie prdoukter

Kalk til træning

Hvad bruges kalk til under træning?

Hvis du har tendens til at få svedige håndflader under træning, kan det være svært at bevare et stærkt greb om vægtstangen, eller håndvægtene. Dette er naturligvis frustrerende under løft som f.eks. dødløft, hvor man er meget afhængig af grebet om vægtstangen for at komme i mål med dagens træning.

Kalk står klar som din redning

Til CrossFit er der en lang række fordele ved at bruge kalk og du vil ofte være direkte afhængig af kalk i visse løft under en WOD. CrossFit kombineres ofte med træning med høj intensitet, så pulsen kommer op og sveden begynder at pible frem. Kalk er også gavnligt inden for bodybuilding, eller styrkeløft, hvor det kan bidrage til at nå nye rekorder inden for dine løft. Visse sportsgrene, som f.eks. klatring, eller bouldering, er man nødsaget til at bruge kalk hyppigt for at bevare sit greb på sten og andre grebsflader. Hvis du dyrker klatresport, er det nærmest umuligt at dygtiggøre sig uden brugen af kalk.

Hvilke typer for kalk findes der?

Kalkpulver, eller magnesium

Fordele:

Kalkpulver er den mest brugte type kalk til powerlifting, stærkmandsstævner, styrkeløft og andre discipliner, hvor man skal løfte meget tung vægt – og det er der en grund til. Langt de fleste oplever at man kan forbedre sine løft drastisk ved at bruge kalkpulver og dette er den bedste type kalk til styrkeløft.

Ulemper:

Kalkpulver er det produkt, der sviner mest. Det støver meget og man skal til tider blot kigge på posen med kalk og så står der en sky op ad den. En anden ulempe er at det ofte er forbudt at bruge pulverkalk i kommercielle fitnesscentre som Fitness World, SATS osv.

Huskeregler til brugen af kalk

  • Nogle oplever at deres hud bliver irriteret af kalk, så selvom du måske ikke har problemer med dette, så kan den næste, der skal bruge udstyret i træningscenteret have det. Rengør derfor altid udstyret, specielt hvis du er i fitnesscenter, som er en del af en kæde, hvor mange forskellige mennesker træner.
  • VI anbefaler du køber en beholder til kalk, eller bruger en plasticpose til at have det i, så du minimere, hvor meget du sviner.
  • Kalk kan være besværligt at få af tøjet og selvom man ikke selv har et problem med at få kalk på tøjet kan andre brugere i fitnesscenteret have det. Så ryd op efter dig selv, hvis du er i et center, hvor det ikke er normen at alle bruger kalk.

Flydende kalk

Flydende kalk er magnesiumkarbonat og er et naturligt produkt ligesom pulverkalk.

Fordele:

Flydende kalk holder meget bedre end pulverkalk og det betyder du ikke behøver at bruge det samme mængder. Produktet støver ikke nær lige så meget som pulverkalk. Flydende kalk er ofte også tilladt i danske træningscentre, hvor pulverkalk ofte er bandlyst.

Ulemper:

Flydende kalk er ofte lidt dyrere end pulverkalk og nogle brugere oplever deres hænder udtørres mere af flydende kalk. Nogle styrkeløftere oplever ikke flydende kalk kan give samme grebsstyrke som pulverkalk.

Kalkblokke

Blokkalk er blot pulverkalk, som er presset hårdt sammen. Dette er ofte brugt i træningscentre, da blokkalk ikke sviner i samme grad som pulverkalk hurtigt kan komme til. Blokkalk tillader også man minimerer hvor meget kalk man får på hænderne.

Fordele:

Sviner ikke så meget og er mere transportabelt. Man kan sagtens have en pose med en kalkblok i træningstasken, som man kan bruge af og til. Det er nemmereat styre, hvor meget kalk man får på hænderne, da man blot gnider kalkblokken.

Ulemper:

Blokkalk sviner stadig mere en flydende kalk og flere større kommercielle træningscentre tillader ikke bruges af denne type kalk. Det er sværere at dække hænderne med kalk fra blokkalk end ved pulverformen. Det er dog en smagssag, hvor meget kalk man ønsker på hænderne.

0 Kommentarer

Skriv en kommentar