• Anmeldelser
  • Prissammenligning
  • 365 dages service
  • Dopingfrie prdoukter

Sponsorater og ambassadører

Ønsker du at smarbejde med et fitnessbrand?

Vi har arbejdet i den danske fitnessbranche siden 2014 og har derfor et stærkt og professionelt netværk i branchen. Følgende råd og vejledning er til dig, der søger sponsorater, eller andre samarbejde med fitnessbrands i både Danmark og udland.

1. Hvordan får du succes som ambassadør og tiltækker brands?

Da større brands modtager mange henvendelser angående sponsorater, så du må meget gerne gøre processen så nem som overhovedet muligt. Du skal tage henvendelsen seriøst, og se det som en jobansøgning – Virksomheden som du kontakter skal bruge et afrundet billede af dig som helhed.

Derfor skal du huske følgende:

  • En kort ansøgning omkring dig, din sport, og anden relevant information. Her kan du evt. nævne dine mål, hvis du ser dig selv som en atlet inden for en given sportsgren.
  • Links til dine sociale medier f.eks. YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat mm. Samarbejdet skal have en forretningsmæssig værdi for virksomheden. Se dig selv fra virksomhedens perspektiv. Virksomhenden vil gerne hurtigt afklare hvilken kommerciel værdi du kan bidrage til deres brand.
  • Forklar fordelene ved et samarbejde og hvad hvordan du skaber værdi.
  • Vær sikker på, at din henvendelse lander det rette sted. Markér evt. din e-mail med en titel, der er let at afkode. F.eks. “Ansøgning til sponsorat”. Endnu bedre ville være at ringe til virksomheden og afklare, hvem du skal kontakte for et samarbejde. Få en e-mail på vedkommende, så du kan skrive til dem.

 

Ønsker du et samarbejde? Tryk på billederne herunder og kom direkte til det brand du ønsker at kontakte.

2. Hvilken profil er du, og hvilken type målgruppe er dine følgere?

Gør dig overvejelser omkring, hvilket medie, eller platform du har. Har du et større følgeskab på Sociale Medier som Instagram, der følger din dagligdag? Så er du måske influencer inden for livsstil. Har du et website, hvor du skriver om specifikke træningsprogrammer, eller øvelser, så er du muligvis i ekspertkategorien. Der kan være stor forskel i din værdi for virksomheder og derfor er det vigtigt du tager stilling til digselv og dit eget brand.

Microinfluencer

Har du ca. 2000-5000 følgere på sociale medier som Instragram, Facebook, YouTube mm.  så vil du ofte kategoriseres som microinfluencer. De fleste mærker arbejder med kategoriseringer af deres ambassadører. Microinfluencere har ofte en god og nær relation til deres følgere, hvilket er noget brands sætter pris på.

Influencer

Har du en større skare af følgere på 20.000 + følgere, så er du en anden klasse af influencer. Du skal dog være OBS på, at et brand vil spørge mere ind til dine tal og gerne vil se statistik for hvordan dine følgere interagerer med dine sociale medier.

Blogger

Har du et website, hvor du skriver om dit liv, eller et andet specifikt emne, hvor følgere har en stor interesse i at dine syspunkter, så har du højst sandsynligt en blog. Som blogger kan du uddybe brugen af de produkter du evt. får sponsoreret. Dette vil næsten altid være et plus for en virksomhed, der arbejder med ambassadører. Her er det dog vigtigt du er skarp på dine tal og du ved, hvor mange besøg du har på din blog, hvor stor en tilgang af nye læsere du har, hvor længe folk bruger på dit website og meget mere. Virksomhederne du ønsker at arbejde med vil altid have en interesse i disse tal. Google Analytics ville være en fremragende værktøj til dig, der ønsker at opsamle disse tal, så du kan vise det til samarbejdspartnere.

Eksperten

Har du en baggrund, der giver dig et øget indblik i fysiologi, kost, eller noget tredje, så kan du ofte tilbyde værdi for brands ved at have en autentisk stemme på deres vegne. Her vil der måske ikke være ligeså stor fokus på dit følgeskab, men kravet til din viden vil være høj.

Atleten

Brænder du for din sport, men mangler du økonomisk støtte, så er der mange virksomheder, der gerne vil hjælpe dig på produktsiden. Du er eventuelt en udøver inden for fitness, bodybuilding, crossfit, vægtløft, eller en helt anden sport. Sponsorater vil ofte være i form af tøj, eller kosttilskud og evt. tilskud til diverse stævner. Her opstår nogle gode synergier imellem atleten og virksomheden, men igen er det vigtigt at holde styr på hvem du er og sørge for du har nogle kvaliteter, virksomheden vil se en kvalitet i.

3. Husk at indberette eventuelle produkter og indkomst hos SKAT

Vi minder om at alt du modtager som gaver, sponsorater, honorerer og lignende er, eller kan være, skattepligtigt. Det er dit ansvar at indberette dette enten via B-indkomst, eller oprette en momsregistreret  virksomhed. I marts 2019 fremlagde skatteministeren et nyt forslag om en skatterabat til bloggere og såkaldte “selvstændigt erhvervsdrivende”.